PAUTES MESTRA AUDICIÓ I LLENGUATGE
Pautes a les famílies per estimular i anar ampliant el llenguatge dels seus fills i filles
- Posar nom a tot el que enrevolta el nin: roba, objectes de la casa, aliments, animals, transports, espais… Indicar a quin grup o categoria pertanyen (roba, aliments, transports, mobles…)
- No anticipar-se a les seves necessitats, esperar que ens demani les coses i, si no ho sap fer, mostrar-li com fer-ho amb frases curtes i clares.
- Aprofitar qualsevol ocasió per parlar: una sortida al parc, durant el bany, a la cuina, en anar a dormir...Posar nom a les accions que es van fent, als elements que utilitzam, a l’espai on som o on anam…
- Elaborar una llista pròpia amb les paraules detectades del vocabulari bàsic i quotidià que el nin diu malament i anar treballant-les una a una, prioritzant les més usades o freqüents.
- Otorgar-li responsabilitats adequades a la seva edat.Treballar l’autonomia: posar i llevar taula, dur la robeta neta al bany, recollir la bruta, arraconar les juguetes, vestir-se i desvestir-se sol o amb la mínima ajuda…
- Deixar que expressi la seva opinió, els seus gustos; és a dir facilitar-li que faci eleccions entre dues o tres coses. Per exemple entre la camiseta verda i la vermella; entre poma o plàtan… verbalitzant sempre la seva elecció.
- Anar ampliant poc a poquet les seves frases amb nous complements (descriptius: qualitats, nocions espacials, temporals de quantitat, de forma …).
- Evitar el llenguatge infantil (pio pio; guau guau, el chu-chu…) i generalitzacions (per exemple dir “tita” a tot tipus de carn, “pajarito” o “pollito” a tot tipus d’aus…). Convé usar un llenguatge precís, ric i adequat a l’edat de l’infant.
- Parlar-li sempre amb frases ben estructurades: S+V+C’s
- Contar contes d’argument senzill, anomenar tot el que surt a les il.lustracions, descriure les accions que es realitzen, demanar que ens el torni a contar mirant i sense mirar (pels més grandets) les il.lustracions…
- Aprendre i cantar cançons infantils senzilles, cançons de triar...
- Jugar a jocs orals, endevinalles. Per ex: Veig, veig ...Un animal que viu a la granja, posa ous i fa coc-coc.
- Treballar amb les onomatopeies per anar aconseguint els sons que encara no fa. Per ex: esquitxar dins la banyera o xapotejar dins un bassiot i dir: xip-xap, xip-xap; Fer la serp: /sssss/; la moto /brbrbr/...
- Fer carusses, moviments bucolinguals, menjar xiclet, bufar xiulets, molinets, espanta-sogres. No menjar aliments excessivament triturats… Un major control dels òrgans bucolinguals ajudarà l’infant a pronunciar millor els diferents sons de la parla.
- Anar corregint amb constància però sense pressionar ni ridiculitzar els errors que no tenen raó de ser perquè ell/a ja sap articular bé aquells sons en altres paraules. Sempre alabant qualsevol progrés per petit que sigui.
- Jugar a jocs de taula senzills (dòmino, oca, cartes…) indicant els torns.
- Veure junts pel.lícules infantils i comentar-les, respondre a preguntes de comprensió, indicar que és el que més els ha agradat o el que menys…
- Per suposat, retirar xumets i biberons els quals no permeten els moviments bucolinguals, ni faciliten la dicció ni parlar amb claretat i el seu abús, especialment del xumet, pot ocasionar mala oclusió dental.
Altres recursos online:
- Tot un recull de jocs de discriminació de sons, de vocabulari, de trobar l’element intrús, d’atenció,… de Eugenia Romero
- Tota una varietat de contes animats en català: (Els tres porquets, Na Rinxols d’Or, La caseta de xocolata, El lleó i el ratolí, en Tabalet, el gegant de guix…)
- Cuento ¿Donde está Pupo?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada