PAUTES MESTRA AUDICIÓ I LLENGUATGE



Pautes  a les famílies per estimular i anar ampliant el llenguatge dels seus fills i filles
  • Posar nom a tot el que enrevolta el nin: roba, objectes de la casa, aliments, animals, transports, espais… Indicar a quin grup o categoria pertanyen (roba,   aliments, transports, mobles…)
  • No anticipar-se a les seves necessitats, esperar que ens demani les coses i, si no ho sap fer, mostrar-li com fer-ho amb frases curtes i clares.
  • Aprofitar qualsevol ocasió per parlar: una sortida al parc, durant el bany, a la cuina, en anar a dormir...Posar nom a les accions que es van fent, als elements que utilitzam, a l’espai on som o on anam…
  • Elaborar una llista pròpia amb les paraules detectades del vocabulari bàsic i quotidià que el nin diu malament i anar treballant-les una a una, prioritzant les més usades o freqüents.
  • Otorgar-li responsabilitats adequades a la seva edat.Treballar l’autonomia: posar i llevar taula, dur la robeta neta al bany, recollir la bruta, arraconar les juguetes, vestir-se i desvestir-se sol o amb la mínima ajuda…
  • Deixar que expressi la seva opinió, els seus gustos; és a dir facilitar-li que faci eleccions entre dues o tres coses. Per exemple entre la camiseta verda i la vermella; entre poma o plàtan… verbalitzant sempre la seva elecció.
  • Anar ampliant poc a poquet les seves frases amb nous complements (descriptius: qualitats, nocions espacials, temporals de quantitat, de forma …).
  • Evitar el llenguatge infantil (pio pio; guau guau, el chu-chu…) i generalitzacions (per exemple dir “tita” a tot tipus de carn, “pajarito” o “pollito” a tot tipus d’aus…). Convé usar un llenguatge precís, ric i adequat a l’edat de l’infant.
  • Parlar-li sempre amb frases ben estructurades: S+V+C’s
  • Contar contes d’argument senzill, anomenar tot el que surt a les il.lustracions, descriure les accions que es realitzen, demanar que ens el torni a contar mirant i sense mirar (pels més grandets) les il.lustracions…
  • Aprendre i cantar cançons infantils senzilles, cançons de triar...
  • Jugar a jocs orals, endevinalles. Per ex: Veig, veig ...Un animal que viu a la granja, posa ous i fa coc-coc.
  • Treballar amb les onomatopeies per anar aconseguint els sons que encara no fa. Per ex: esquitxar dins la banyera o xapotejar dins un bassiot i dir: xip-xap, xip-xap; Fer la serp: /sssss/; la moto /brbrbr/...
  • Fer carusses, moviments bucolinguals, menjar xiclet, bufar xiulets, molinets, espanta-sogres. No menjar aliments excessivament triturats… Un major control dels òrgans bucolinguals ajudarà l’infant a pronunciar millor els diferents sons de la parla.
  • Anar corregint amb constància però sense pressionar ni ridiculitzar  els errors que no tenen raó de ser perquè ell/a ja sap articular bé aquells sons en altres paraules. Sempre alabant qualsevol progrés per petit que sigui.
  • Jugar a jocs de taula senzills (dòmino, oca, cartes…) indicant els torns.
  • Veure junts pel.lícules infantils i comentar-les, respondre a preguntes de comprensió, indicar que és el que més els ha agradat o el que  menys…
  • Per suposat, retirar xumets i biberons els quals no permeten els moviments bucolinguals, ni  faciliten la dicció ni parlar amb claretat i el seu abús, especialment del xumet, pot ocasionar  mala oclusió dental. 

Altres recursos online:


  • Tot un recull de jocs de discriminació de sons, de vocabulari, de trobar l’element intrús, d’atenció,… de Eugenia Romero

  • Tota una varietat de contes animats en català: (Els tres porquets, Na Rinxols d’Or, La caseta de xocolata, El lleó i el ratolí, en Tabalet, el gegant de guix…)

  • Cuento ¿Donde está Pupo?







Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SANT JORDI - L'HORA DEL CONTE

ANIVERSARI MES MARÇ