EDUCACIÓ PLÀSTICA
Hola famílies!
Tal com vos vaig dir, vos faré arribar informacions de diferents temes claus per al desenvolupament de l'activitat educativa, que durant el curs no he pogut dur a terme. I és en el Currículum de l'Educació Infantil a les Illes Balears establert en el Decret 71/2008, de 27 juny on es concreten els ensenyaments mínims del segon cicle de l'Educació Infantil.
Podeu trobar el currículum aquí: Currículum de l'Educació Infantil a les Illes Balears
En aquesta entrada em vull centrar en l'educació plàstica. L'Àrea III de l'esmentat currículum fa referència a aquest aspecte i en diu el següent:
ÀREA DE LLENGUATGES: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ
Introducció
Aquesta àrea de coneixement i experiència pretén també millorar les relacions entre l’infant i el medi. Les diferents formes de comunicació i representació serveixen de nexe entre el món exterior i l’interior, ja que són instruments que fan possible la representació de la realitat, l’expressió dels pensaments, necessitats, sentiments i vivències i les interaccions amb els altres.
Les diferents formes de comunicació i representació que s’integren en aquesta àrea són: el llenguatge corporal, el llenguatge verbal, el llenguatge artístic, el llenguatge audiovisual i de les tecnologies de la informació i de la comunicació. En tots ells l’infant haurà d’acomodar els codis propis de cada llenguatge a les seves intencions comunicatives, aproximant-se a un ús cada cop més personal i creatiu d’aquests llenguatges.
El llenguatge artístic fa referència tant al plàstic com al musical. El llenguatge plàstic es serveix de la manipulació de materials, textures, objectes i instruments i de l’aproximació respectuosa a les produccions plàstiques dels companys i de l’entorn proper i llunyà per permetre l’adquisició de noves habilitats i destreses, de vies personals d’expressió i per despertar la sensibilitat estètica i la creativitat.
Aquests llenguatges contribueixen al desenvolupament integral dels infants i es desenvolupen de forma integrada amb els continguts de les dues primeres àrees. Són, a més, instruments de relació, regulació, comunicació i intercanvi i l’eina més potent per expressar i gestionar les pròpies emocions i per representar la realitat. Com a productes culturals, són instruments fonamentals per elaborar la pròpia identitat cultural i apreciar la d’altres grups socials.
Donat el caràcter globalitzat d’aquesta etapa, la relació entre els diferents llenguatges és estreta i no poden tractar-se de forma aïllada. Igualment, cal tenir en compte que la distribució en blocs de continguts respon únicament a criteris organitzatius.
Objectius generals
En relació amb l’àrea de llenguatges: comunicació i representació, la intervenció educativa en el primer i segon cicle de l’educació infantil es dirigirà al desenvolupament de les següents capacitats:
- Emprar el llenguatge artístic com a instrument d’expressió personal i de representació d’experiències i de situacions reals o imaginàries, mostrant una actitud de curiositat envers la manipulació sensorial d’objectes i l’experimentació amb diverses tècniques.
- Aproximar-se al coneixement d’obres artístiques expressades en diferents llenguatges i, progressivament, als elements que les composen, realitzant activitats creatives, de representació i expressió artística.
- Interessar-se, apreciar i respectar les produccions artístiques i expressives pròpies i les dels seus companys.
- Conèixer, respectar i estimar la cultura i la llengua pròpia de les Illes Balears i reconèixer algunes de les seves manifestacions artístiques més rellevants.
- Identificar i respectar algunes manifestacions artístiques i expressives d’altres cultures, significatives per l’infant, representades dins el grup o llunyanes.
Continguts
Bloc 3. Llenguatge artístic
- Recerca de processos personals de creació a través de l’experimentació i de l’exploració de les possibilitats cinètiques, simbòliques, dramàtiques i plàstiques dels materials de l’entorn, descobrint alguns elements que configuren el llenguatge plàstic (línia, forma, fons, color, textura, espai material i volum), i mostrant interès i esforç per millorar i enriquir les pròpies produccions.
- Expressió i comunicació de fets, sentiments, emocions, vivències i fantasies a través del dibuix i de produccions plàstiques realitzades amb distints materials i tècniques, amb una actitud de curiositat, iniciativa i interès i mostrant gust, interès i respecte per les produccions pròpies i les dels altres.
- Interès per incorporar hàbits de treball en l’elaboració de produccions artístiques individuals i col·lectives (planificació, experimentació i ajustament), tenint cura i ordre dels materials i instruments utilitzats.
- Apropament a referents artístics de tots els temps i interpretació de diferents tipus d’obres artístiques, plàstiques o musicals, presents en l’entorn o d’entorns llunyans, valorant-les de forma cada cop més ajustada.
- Observació, interès i valoració de les manifestacions culturals de les Illes Balears. Interès i respecte per les manifestacions culturals d’altres comunitats o països.
- Apreciació de la bellesa i plaer envers les manifestacions artístiques: audicions musicals, representacions teatrals, obres plàstiques, lectures literàries, exposicions...
Què és el llenguatge artístic?
El llenguatge artístic és un instrument de comunicació i interpretació de la realitat. El llenguatge artístic permet:
- Representar la realitat que vivim.
- Representar el món imaginari de cada un.
- Expressar les pròpies idees, sentiments, sensacions,...
- Entendre diferents aspectes del nostre món.
- Compartir diferents punts de vista.
L'art per comunicar-se amb un mateix, per expressar, per anar descobrint i descobrir-se. L'art com a desenvolupament del procés de cada un de nosaltres, de cada infant. L'art per despertar percepcions, idees, per expressar realitats internes. L'art al servei de l'autorrealització.
El llenguatge artístic permet treballar:
- La significació: el que volem dir o explicar. Les tècniques estan ren relació amb allò que volem dir.
- L'estructura interna: vocabulari, aspectes a tractar.
- La natura: els quatres elements, foc, aigua, terra,...
- La cultura: artistes, èpoques,...
De cada artista es pot treballar:
- Trets de la seva obra segons sigui figurativa, abstracta, lluminosa, fosca,...
- Quin tipus d'obra fa: pintura, escultura, relleu, fotografia,...
- Quina tècnica o tècniques.
- Quins materials.
- Per què pintava, esculpia, fotografiava,... Què volia explicar.
- Quina simbologia i significat tenen els elements que empra.
- Trets biogràfics importants.
- La seva època.
- Quins aspectes formals fa servir: línia, color, llum, composició, perspectiva,...
- Quins temes tracta: la gent, l'espai, el paisatge, els sentiments, la fantasia,...
- El gust de l'època.
- On estan les seves obres: al museu, al carrer, a un edifici, a un jardí, a una galeria,...
Elements del llenguatge artístic:
- Espai: el punt, la línea (oberta, tancada, prima, gruixada,...), la superfície (figura, fons, interior, exterior,...), els cossos (volum, ple, buit,..), l'espai (interior, exterior,...), la perspectiva, (profunditat, distància, llocs,...).
- Moviment: dels personatges, dels objectes, de les formes, dels colors,...
- El tema, les idees.
- La forma: figures geomètriques, formes (planes i volumètriques),...
- El color: colors bàsics o complementaris, combinacions de colors, tonalitats,...
- La llum: artificial i natural, de dia de nit, exterior,... d'on ve (dalt, abaix, costat,...), qui la produeix (l'espelma, el sol,...), reflexes,...
- La composició: molt plena, buida, equilibrada, simètrica, asimètrica,...
- Tècniques: pintura, impressions, gravats, collge, matèriques, volum,...
- Els materials.
- Les eines d'execució
Desenvolupament d'una sessió d'artística:
1. Dir: conversa sobre un tema, aspecte, sentiment,...; què vull dir; com ho vull dir (elements, tècniques, materials, suports, colors, format, superfície,...
2. Fer: amb els sentits, amb els materials, els objectes,...
La sessió va der DIR al FER. Però també pot anar del FER al DIR.
Alguns aspectes de les sessions d'artística:
1. Es poden fer tantes produccions com vulguin.
2.. Abans de la sessió ens posam i embotonam la bata.
3. Abans de pintar es col.loquen diaris sobre les taules per no embrutar.
4. Abans de llevar-se la bata, tothom ajuda a fer net.
5. Ha d'haver moments o sessions per compartir les obres fetes i les decisions que s'han pres.
6. També ha d'haver sessions per treballar obres de diferents artistes o tècniques diferents, per treballar el sentit, allò que volien explicar.
Temes: color, matèria, volum, collage, fotografia, l'assemblage, el jo, el retrat, la persona i el nom, els 5 elements (aigua, terra, aire, foc i el jo), el misteri,... Qualsevol tema es pot tractar mitjançant l'art: la natura, els sentiments, els símbols, els valors, temes universals (l'existència, l'origen,...),... Qualsevol tema és font d'inspiració. I quan parlam d'art parlam d'inspirar, sugerir, evocar, recordar,...
Alguns aspectes de l'educació artística:
- Importància de treballar els significats.
- Importància dels materials: preparació, varietat,...
- La mateixa consigna i la mateixa tècnica du a produccions diferents.
- Importància del procés personal de reflexió abans de posar-se a fer.
- El fer és més curt que el període de reflexió.
- Empram els colors, les formes, l'espai, per dir el que pensam.
- Les tècniques i els materials estan al servei del que es vol dir, com a instrument del que volem comunicar, no com a finalitat. Les tècniques per si mateixes no impliquen creativitat.
- Ens enganxam a les idees dels altres.
- El buit també és important.
- La part és tan important com el tot.
- No sempre surt el que un vol, important fer moltes produccions.
- Allò que faig val per a mi, perquè és fruit del que he pensat.
- Mentre reflexionam i feim aprenem de nosaltres mateixos.
- També serveix per conèixer als altres.
- Per aprendre nous significats.
- Una vegada que sabem l'explicació que dóna l'autor no ho miram amb els mateixos ulls.
- La inspiració no ve del cel, es tracta de dialogar amb un mateix, amb els materials, amb un text,...
- A mida que giram l'obra canvia de significat.
- A vegades no se trien els colors que t'agraden, els colors et trien a tu.
A l’educació artística és pretén que l’alumnat tregui al món exterior el seu món interior. El mirall serveix per veure’s la cara i l’art per veure’s l’ànima, per conèixer-se a si mateix. George Bernard Shaw
Jean-Claude Forquin: "La sensibilidad es construida, el talento se forma, la inspiración se adquiere y la emoción se prepara".
Aprendemos de lo que nos sorprende y una obra de arte es, ante todo, una sorpresa. Pero también una fuente de información, "pues no hay tema que no haya sido tratado por el arte". Precisamente, el libro surge de estas ideas. "Del deseo de vivir y compartir el arte como fuente de placer, de conocimiento y de inspiración creadora", contaron. (Cati i Maite Sbert).
Esper que aquesta vivència del llenguatge artístic, l'ART, a l'educació infantil vos hagi agradat i entusiasmat, tant com a mi, i com als nostres infants.
Aprendemos de lo que nos sorprende y una obra de arte es, ante todo, una sorpresa. Pero también una fuente de información, "pues no hay tema que no haya sido tratado por el arte". Precisamente, el libro surge de estas ideas. "Del deseo de vivir y compartir el arte como fuente de placer, de conocimiento y de inspiración creadora", contaron. (Cati i Maite Sbert).
Esper que aquesta vivència del llenguatge artístic, l'ART, a l'educació infantil vos hagi agradat i entusiasmat, tant com a mi, i com als nostres infants.
Enllaços i bibliografia:
VIURE L'ART A L'ESCOLA
PLIS, PLAS, PLÀSTICA
Recursos i tècniques d'expressió i comunicació plàstica infantil
Cal respectar el dibuix infantil
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada